השכרת רכב ברומא
רומא (Rome), בירת איטליה והעיר הנצחית, היא אחת הערים המרתקות והעמוסות ביותר באירופה. בין סמטאות עתיקות, כיכרות מפורסמות ואתרים היסטוריים שאין שני להם, השכרת רכב יכולה להיראות כפתרון נוח, במיוחד למי שמעוניין לצאת אל מחוץ לעיר – לטוסקנה, לחופי אמלפי או לאגמים שמסביב. אבל לפני שעושים את הצעד הזה, חשוב מאוד להבין את חוקי התעבורה באיטליה, את האזורים המוגבלים לנסיעה, את מערך החנייה, וכמובן את האכיפה הקפדנית של המשטרה המקומית.
חוקי תעבורה באיטליה – לא לוקחים סיכונים
חגורות בטיחות וטלפונים ניידים
באיטליה חובה מוחלטת על חגירת חגורות בטיחות לכל הנוסעים, מקדימה ומאחורה. השימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה אסור בהחלט – אלא אם מדובר במערכת דיבורית. המשטרה האיטלקית מבצעת בדיקות פתע, והקנסות גבוהים.
אלכוהול בנהיגה
החוק האיטלקי מתיר עד 0.05% אלכוהול בדם, אך לנהגים חדשים (פחות משלוש שנים רישיון) או נהגים מקצועיים – האיסור מוחלט. המשמעות: עדיף להימנע לגמרי משתיית אלכוהול לפני הנהיגה.
אורות ביום
בכבישים בינעירוניים ובמהירים קיימת חובה להדליק אורות גם ביום. בתוך הערים זו אינה חובה, אך מומלץ לשמור על כלל זה בכל מקרה.
מהירויות מותרות
בתוך ערים – עד 50 קמ"ש, ובחלק מהאזורים אף 30 קמ"ש בלבד.
בכבישים בינעירוניים – 90 קמ"ש ברוב המקרים.
בכבישים מהירים (Superstrada) – 110 קמ"ש.
באוטוסטרדה (Autostrada) – 130 קמ"ש, עם אפשרות להפחתה במזג אוויר גשום ל-110 קמ"ש.
מצלמות מהירות פרוסות בכל מקום, כולל מצלמות נסתרות וניידות משטרה. חריגה של כמה קמ"שים בלבד עלולה לעלות בקנס יקר.
טיפ סודי – בכבישים כפריים רבים סביב רומא, אף שהמהירות המותרת היא 90 קמ"ש, המקומיים נוהגים הרבה יותר לאט בגלל פיתולים חדים. מומלץ לא להיגרר אחרי נהגים אגרסיביים.
כבישי אגרה – איך זה עובד
בניגוד למדינות אחרות, באיטליה רוב הכבישים המהירים הם כבישי אגרה (Autostrade).
עם הכניסה לכביש מקבלים כרטיס.
ביציאה מהכביש משלמים לפי המרחק – ניתן לשלם במזומן, בכרטיס אשראי או במכשירי "Telepass" (למקומיים).
המחיר ממוצע: בין 0.07 ל-0.10 אירו לקילומטר.
טיפ בלעדי – כדאי להחזיק תמיד מזומן קטן, משום שלא כל תחנה מקבלת כרטיסים בינלאומיים.
השוואת מחירי השכרת רכב ברחבי איטליה - הכי זולים שמצאנו
אזורי תנועה מוגבלת (ZTL) – המלכודת הגדולה ברומא
רומא מפורסמת ב-ZTL – Zona Traffico Limitato, אזורים שבהם הכניסה מותרת רק לרכבים עם אישור מיוחד (בעיקר תושבים ומוניות).
מצלמות אוטומטיות מתעדות כל רכב שנכנס ללא אישור.
הכניסה לאזורים אלו בשעות האסורות גוררת קנסות של מאות אירו.
האזורים נמצאים בעיקר במרכז ההיסטורי – סביב הקולוסיאום (Colosseo), פיאצה נאבונה (Piazza Navona), טרסטברה (Trastevere) ועוד.
טיפ בלעדי – גם אם הגעתם למלון במרכז העיר, בדקו מול ההנהלה אם הם יכולים לרשום את רכבכם כדי לאפשר כניסה ל-ZTL. אחרת, עדיף להחנות מחוץ לאזור ולהשתמש בתחבורה ציבורית.
חנייה מוסדרת ברחובות
ברומא קיימת מערכת צבעים ברורה:
כחול – חנייה בתשלום (1–2 אירו לשעה).
לבן – חנייה חינם, אך נדירה מאוד במרכז.
צהוב – חנייה אסורה או מיועדת לנכים בלבד.
התשלום נעשה במכונות ברחוב או באמצעות אפליקציות. חשוב לשים את הפתק על לוח המחוונים כדי להימנע מקנס.
חניונים ציבוריים
במרכז רומא, חנייה ברחוב כמעט בלתי אפשרית. לכן מומלץ להשתמש בחניונים תת-קרקעיים או מקורים.
חניון טרמיני (Parking Termini) ליד תחנת הרכבת המרכזית.
חניון ויה ג'וליה (Via Giulia Parking) – קרוב לאתרים המרכזיים.
חניוני Parcheggio Villa Borghese – סמוך לפארק המפורסם, פתרון נוח וקרוב.
מחירים נעים בין 2 ל-4 אירו לשעה.
טיפ בלעדי – בחניונים מחוץ למרכז העיר, במיוחד ליד תחנות מטרו, תוכלו למצוא חנייה יומית זולה בהרבה.
דו"חות תנועה ואכיפה
באיטליה האכיפה קפדנית:
דו"חות מהירות – החל מ-40 אירו ועד מאות אירו, בהתאם לחריגה.
דו"חות חנייה – במרכז העיר כמעט בלתי נמנע אם אינכם מכירים את הכללים.
ZTL – זוהי המלכודת הגדולה ביותר לתיירים.
חשוב לדעת – גם אם כבר חזרתם לארץ, דו"חות יישלחו לחברת ההשכרה, שתוסיף עמלת טיפול של כ-30–50 אירו לכל דו"ח.
תאונות דרכים – איך לפעול
במקרה של תאונה:
לעצור מיד, להציב משולש אזהרה וללבוש אפוד זוהר.
להזמין משטרה אם יש נפגעים או מחלוקת על האחריות.
למלא טופס תאונה אירופאי (Constatazione Amichevole di Incidente).
לדווח לחברת ההשכרה בהקדם.
טיפ חשוב – לעולם אל תסכימו להסדר כספי "בשחור". כל נזק חייב לעבור דרך הביטוח וחברת ההשכרה.
תחנות דלק – מה חשוב לדעת
סוגי הדלק הנפוצים: Benzina senza piombo 95 ו-Diesel.
מחירי הדלק גבוהים יחסית – סביב 1.8–2 אירו לליטר.
בתחנות רבות קיימת הפרדה בין שירות מלא (Servito) לשירות עצמי (Self), כאשר שירות מלא יקר יותר.
טיפ סודי – באזורים כפריים חלק מהתחנות סגורות בצהריים (שעות סייסטה), אך תמיד קיימות עמדות תדלוק אוטומטיות.
נהיגה ברומא – האתגרים האמיתיים
פקקים – העיר ידועה בעומסים חריגים, במיוחד סביב שדרות ויה דל קורסו (Via del Corso).
נהיגה אגרסיבית – הרומאים ידועים בנהיגה מהירה וחסרת סבלנות. חשוב להישאר רגועים ולא להיגרר לתחרות.
קטנועים – אחד המאפיינים של רומא – עשרות אלפי קטנועים חוצים את העיר מכל כיוון. זה דורש ערנות מיוחדת.
יתרונות וחסרונות של השכרת רכב ברומא
יתרונות
חופש מלא לטיולים מחוץ לעיר.
אפשרות להגיע למקומות שלא נגישים בתחבורה ציבורית.
חוויית נהיגה ייחודית ואותנטית.
חסרונות
עומסי תנועה וחניה כמעט בלתי אפשרית במרכז.
סיכון גבוה לקבלת דו"חות, בעיקר בגלל ZTL.
עלויות גבוהות של חניונים ודלק.
בקיצור: ברומא לא צריך רכב שכור אלא רק אם אתם מתכננים טיול מחוץ לעיר!
השכרת רכב ברומא יכולה להיות פתרון נהדר עבור מי שמתכנן טיולים מחוץ לעיר – אך בתוך רומא עצמה מדובר באתגר של ממש. חוקי התעבורה נאכפים בקפדנות, האזורים המוגבלים לנסיעה רבים, ומציאת חנייה הופכת למשימה כמעט בלתי אפשרית. עם זאת, אם אתם מתכננים לצאת לטיולים יומיים לטוסקנה, לאגם ברצ'יאנו (Lago di Bracciano) או לדרום איטליה – רכב שכור יספק לכם את החופש האולטימטיבי. ההמלצה היא לשלב: להישאר במרכז רומא עם תחבורה ציבורית נוחה, ולהשתמש ברכב שכור רק כשמגיע הזמן לצאת מחוץ לעיר.